Worries and stressors in adolescence
DOI:
https://doi.org/10.60108/ce.325Keywords:
stress, concerns, adolescents, coping strategiesAbstract
Introduction
After the pandemic, there has been an increase in mental health-related consultations by the adolescents to the reference nurses of the programme “Salut i Escola”
Aim
The aim of this article is to analyse the concerns and stressors experienced by adolescents.
Methodology
This investigation has been approached as a descriptive, cross-sectional, multicentre study, in which 163 adolescents in 4th year of ESO from 3 differents high schools in Terrassa participated.
In order to achieve a better understanding, the measurement instruments implemented during the research were: the Adolescent Stress Questionnaire to measure their worries, the Coping Scale for Adolescents that assesses coping strategies, an ad hoc questionnaire on their support links, and risk behaviors were analysed by using the World School Health Survey.
Outputs
The main concerns of the adolescents were those related to their future (55,8%), school performance (50,9%) and family conflicts (49,1%).
With regards to coping strategies, the most commonly used were: feelings of worry (52,2%), feelings of effort (58,9%) and achievement along with the use of physical activities as a distraction (54%).
From a gender perspective, the female population has reported higher levels of stress and less effective coping strategies (p=0,000).
Conclusions
This study has concluded that the results are related to others previous, which leads us to conceive that the increase in mental health consultations could be due to the demystification of the stigma attached to it. Primary Care can meet this demand by designing an intervention that responds to the concerns expressed by adolescents and by promoting effective coping strategies.
References
1. CIE-11 [Internet]. OMS; Disponible en: https://icd.who.int/es
2. La OMS mantiene su firme compromiso con los principios establecidos en el preámbulo de la Constitución [Internet]. OMS; Disponible en: https://www.who.int/es/about/accountability/governance/constitution
3. La pandemia ha provocado un aumento de hasta el 47% en los trastornos de salud mental de los menores [Internet]. Asociación Española de Pediatria; 2022. Disponible en: https://www.aeped.es/noticias/pandemia-ha-provocado-un-aumento-hasta-47-en-los-trastornos-salud-mental-en-los-menores
4. Crear conciencia sobre la importancia de cuidar la salud mental [Internet]. Red Madrileña de lucha contra la Pobreza y la Exclusión Social; 2022. Disponible en: https://www.eapnmadrid.org/noticia.asp?id_not=296
5. Estrategia de Salud Mental del Sistema Nacional de Salud. Período 2022-2026. Ministerio de sanidad; 2022.
6. Programa d’atenció a la crisi infantil i juvenil en salut mental a Catalunya. General Catalunya Dep Salut. 2022;
7. Plan de Salud Mental de Barcelona 2023-2030. Departament de Salut Mental. Ajuntament de Barcelona; 2022.
8. Paredes-Iragorri MC, Patiño-Guerrero LA. Comportamientos de riesgo para la salud en los adolescentes. Univ Salud. 30 de diciembre de 2019;22(1):58-69.
9. Encuesta Mundial de Salud a escolares. Módulos del Cuestionario Básico. OMS; 2009.
10. Blanca MJ, Escobar M, Lima JF, Byrne D, Alarcón R. Psychometric properties of a short form of the Adolescent Stress Questionnaire (ASQ-14). Psicothema. mayo de 2020;(32.2):261-7.
11. Lima JF, Alarcón R, Escobar M, Muñoz AM, Blanca MJ. Estresores adolescentes: Desarrollo de la versión española del Adolescent Stress Questionnaire (ASQ-S). 2018.
12. Veloso-Besio C, Caqueo-Arancibia W, Caqueo-Urízar A, Muñoz-Sánchez Z, Villegas-Abarzúa F. Estrategias de afrontamiento en adolescentes. Fractal Rev Psicol. abril de 2010;22(1):23-34.
13. Aguirre Vázquez MS. Resiliencia y Estretegias de afrontamiento en estudiantes de una institución educativa pública de Trujillo. 2016.
14. Sample K. Adolescent Coping Scale. Second Edition (ACS-2). 2016.
15. Walter Lizandro Arias Gallegos, Julio Cesar Humani Cahua. Escala de Afrontamiento para adolescentes de Frydenberg y Lewis aplicada a escolares de nivel secundario de la ciudad de Arequipa (Peru). 2017.
16. Musitu G, Cava MJ. El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes. Int Psicosocial. 2003;12(2):179-92.
17. Patricia Martínez Uribe, Roxanna Morote Ríos. Preocupaciones de adolescentes de Lima y sus estilos de afrontamiento. Revista de Psicología de la PUCP; 2001.
18. Rafael Garcia-Ros, Francisco Pérez-González, Maria C. Fuentes Durán. Análisis del estrés académico en la adolescencia: Efectos del nivel educativo y del sexo en Educación Secundaria Obligatoria. Información Psicológica; 2015.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
En caso de que el artículo sea publicado, los autores aceptan transferir todos los derechos del trabajo presentado, incluidos los derechos de autor y aquellos relativos a la transmisión electrónica, exclusivamente a CODEM, de manera universal, en todos los idiomas, una vez que el trabajo haya sido aceptado para su publicación dentro de la revista electrónica CONOCIMIENTO ENFERMERO.
El autor podrá hacer copias ilimitadas del trabajo para uso docente, reutilizarlo en su totalidad o parcialmente en un libro escrito por el autor o hacer copias para su distribución en la institución en la que trabaja. CODEM hará mención al nombre del autor en las publicaciones que se realicen del trabajo.