Affective-sexual education project in adolescents of a rural area of Kenia

Authors

  • Cecilia Higuera Viso Enfermera titulada en la UAM. Máster en Salud Internacional y Cooperación por la UAB. Actualmente trabajando en Atención Primaria

DOI:

https://doi.org/10.60108/ce.168

Keywords:

sexuality; sexual and reproductive health; adolescent; sexual education

Abstract

Introduction. People need access to accurate information, according to the particularities and diversities of women and men in all their life cycles in order to mantain sexual and reproductive health.

Objective. To describe the sexual and reproductive health situation of the community of the Lamu district, in Kenya, as a starting point for an educational and community intervention among young people between 13 and 17 years old.

Method. Cross-sectional, descriptive and observational study based on surveys and interviews conducted in the district of Lamu, in Kenya.

Results. It is found that 66.7% of students say they have received sexuality education and 86.7% would like to receive more. In relation to affective-sexual communication with the environment, the score given to communication with friends is significantly higher than the one given to their parents or teachers. On the other hand, it is known that sexual education is included in the school subjects and the topics treated are mainly biological.

Conclusions. There is a need to launch a comprehensive program of affective-sexual education aimed at adolescents between 13 and 17 years old in Lamu and carried out by nursing professionals.

References

County Government of Lamu. Kenya National Bureau of Statistics. County Statistical Abstract, Lamu County. 2015.

About Lamu County [Internet]. Lamu.go.ke. 2017 [citado el 6 de julio 2018]. Disponible en: https://lamu.go.ke/about/

Cuerno de África [Internet]. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. Gobierno de España. 2018 [citado el 6 de julio 2018]. Disponible en: http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/PoliticaExteriorCooperacion/Africa/Paginas/CuerdoDeAfrica.aspx

Ministry of Health, National AIDS and STI Control Programme. Kenya HIV County Profiles. 2016.

Oficina de Información Diplomática del Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. Ficha país República de Kenia. Febrero de 2018.

WHO. Country statistics and global health estimates by WHO and UN partners. Kenya: WHO statistical profile. January 2015.

Asociación Española de Especialistas en Sexología y otras. Educación para la sexualidad con bases científicas. Documento de consenso de Madrid. Recomendaciones de un grupo internacional de expertos. Valencia; 2011.

Asamblea General de las Naciones Unidas. Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. 1979.

International Planned Parenthood Federation (IPPF). Demystifying data: A guide to using evidence to improve young people’s sexual health and rights. New York; 2014 p. 34-46.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), ONSIDA, UNFPA, UNICEF, OMS. Orientaciones Técnicas Internacionales sobre Educación en Sexualidad. Un enfoque basado en evidencia orientado a escuelas, docentes y educadores de la salud. Volumen 1. Justificación de la educación en sexualidad. Paris; 2010.

UNESCO. Ministerial Commitment on comprehensive sexuality education and sexual and reproductive health services for adolescents and young people in Eastern and Southern African (ESA). South Africa; 2013.

Naciones Unidas. Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. 2017.

Republic of Kenya. Ministry of Health. National Adolescent Sexual and Reproductive Health Policy. 2015.

Ministry of Health, African Institute for Development Policy, Norad. Adolescent sexual and reproductive health in Lamu County.

Kenya National Bureau of Statistics, Ministry of Health, National AIDS Control Council, Kenya Medical Research Institute, National Council for Population and Development, The DHS Program, ICF International. Kenya Demographic and Health Survey. 2014.

African Institute for Development Policy, UNFPA, Norad. Reproductive, Maternal, Neonatal and Child Health. Lamu County. June 2017.

Consejo Internacional de Políticas de Derechos Humanos. Sexualidad y Derechos Humanos. Ginebra; 2010 p. 7-10.

Pan American Health Organization (PAHO). Declaración de Alma-Ata. Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud. 1978.

Centro Latinoamericano de Demografía. Conferencia Internacional de Población. México; 1984 p. 59-64.

Naciones Unidas. Informe de la Conferencia Internacional sobre la Población y el Desarrollo. El Cairo; 1994 p. 37-48.

Naciones Unidas. Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la Mujer. Beijing; 1995 p. 36-126.

Asamblea General de la Asociación Mundial de Sexología (WAS). Declaración de los Derechos Sexuales. Valencia; 1997.

Asamblea General de las Naciones Unidas. Informe del Relator Especial de las Naciones Unidas sobre el derecho a la educación. 2010.

The African Union Comission. Maputo Plan of Action 2016-2030. Universal Access to Comprehensive Sexual and Reproductive Health Services in Africa for the operationalisation of the continental policy framework for sexual and reproductive health and rights.

National Council for Law Reporting. The Constitution of Kenya. 2010.

National Council for Law Reporting. Kenya National Commission on Human Rights Act. 2011.

USAID, FHI 360, Program Research for Strengthening Services (PROGRESS), Ministry of Health. Adolescent and Youth Sexual and Reproductive Health: Taking Stock in Kenya. 2011.

UNICEF. Global Evaluation of Life Skills Education Programmes. New York; 2012.

Comité de América Latina y el Caribe para la Defensa de los Derechos de la Mujer (CLADEM). Educación sexual. Sistematización sobre educación de la sexualidad en América Latina. Lima; 2010.

Republic of Kenya. Ministry of Health. National Guidelines for Provision of Adolescent and Youth Friendly Services in Kenya. Nairobi; 2016.

African Population and Health Research Center (APHRC). Sexuality Education in Kenya: New Evidence From Three Counties. Nairobi; 2017.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Encuesta mundial sobre la capacidad de respuesta del sector de la educación para afrontar el SIDA 2004: implicaciones de política para la educación y el desarrollo. París; 2006.

Anidan, quiénes somos. [Internet]. Anidan [citado el 3 de agosto 2018]. Disponible en: https://www.anidan.org/es/organizaci%C3%B3n

Ortegón E, Pacheco J, Prieto A. Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Santiago de Chile: Naciones Unidas, CEPAL. 2005.

Cleland J, WHO. Illustrative questionnaire for interview‐surveys with young people. 2018.

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Educación Integral de la Sexualidad: Conceptos, Enfoques y Competencias. Chile; 2014 p. 33-63.

Gómez Galán M, Sainz Ollero H. El ciclo del proyecto de cooperación al desarrollo. La aplicación del marco lógico. Madrid: CIDEAL. 1999.

Additional Files

Published

2021-07-22

Issue

Section

Estudios originales

How to Cite

Affective-sexual education project in adolescents of a rural area of Kenia. (2021). Conocimiento Enfermero, 4(13), 22-44. https://doi.org/10.60108/ce.168